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Pavilhão Temporário . Serralves . Temporary Pavilion


EN

The project starts from the search for a single conceptual, technical and constructive solution to solve the challenge of realizing a building with an ephemeral character, capable of being harmoniously integrated, but at the same time iconic, in the locations to be determined by the Serralves Foundation.
This search led to the work “Observation Post / Atlas Coelestis V” Pedro Cabrita Reis, 1994, curiously part of the Serralves Foundation collection. This piece encloses a profound reflection on form, space, construction, time and matter, through the way in which, using above all formwork wood for a staircase to carry out the composition, we are allowed to speculate about the realization of the constructed act, in an allusion to the constructive processes as fundamental, albeit transitory, aspects of architectural achievement.
The entire conceptual strategy of the project will focus on this process, formwork, or form, taking full advantage of the technical, material and economic characteristics available on the market.
Assuming the need for great flexibility in implantation in different locations, but without wanting to distort the basic design, a circular base plan was chosen (with 16m or 22m in diameter, depending on the size versions), considering it as the most suitable for this purpose, also serving different appropriations for central and peripheral exhibitions, conferences or events. This geometry is conceptually and constructively reinforced by an interior, peripheral corridor, which promotes a more careful transition from the exterior to the interior, and at the same time creates an exhibition space in a gallery, complementary to the large interior room.
The search for a differentiating spatiality and an iconic and transformative local presence leads to exploring to the limit the scales allowed by the chosen technical solution.
Once the formal premises have been defined, the solution is implemented, taking full advantage of the plastic and material expression of the proposed system, leaving it visible and without additional characterization in the external surroundings of the Pavilion. Inside, the solution is entirely painted in white, creating an environment more conducive to the exhibition of works of art, and also an almost translucency effect, due to the way the light passes through the various components of the system.

PT O projeto parte da procura de uma única solução conceptual, técnica e construtiva para a resolução do desafio de se concretizar um edifício de carácter efémero, capaz de se integrar de forma harmoniosa, mas ao mesmo tempo icónica, nos locais a determinar pela Fundação de Serralves.

Essa procura conduz à obra “Posto de Observação / Atlas Coelestis V” Pedro Cabrita Reis, 1994, curiosamente, parte do acervo da Fundação de Serralves. Esta peça encerra uma profunda reflexão sobre forma, espaço, construção, tempo e matéria, pelo modo como, utilizando sobretudo madeira de cofragem de uma escada para a realização da composição, nos é permitida a especulação sobre a concretização do ato construído, numa alusão aos processos construtivos enquanto vertentes fundamentais, ainda que transitórias, da concretização arquitetónica.

É neste processo, da cofragem, ou da Forma, que se centrará toda a estratégia conceptual do projeto, tirando pleno partido das características técnicas, materiais e económicas disponíveis no mercado.

Assumindo a necessidade de grande flexibilidade na implantação em diferentes locais, mas sem querer desvirtuar o desenho base, opta-se por uma planta de base circular (com 16m ou 22m de diâmetro, consoante as versões de tamanho), considerando-se a mesma como a mais adequada para este propósito, servindo também a distintas apropriações para exposições centrais, periféricas, conferências ou eventos. Esta geometria é reforçada, conceptual e construtivamente, por um corredor interior, periférico, que promove uma transição mais cuidada desde o exterior ao interior, e ao mesmo tempo cria um espaço de exposição em galeria, complementar à grande sala interior.

A procura de uma espacialidade diferenciadora e de uma presença local icónica e transformadora leva a explorar ao limite as escalas permitidas pela solução técnica escolhida.

Definidas as premissas formais, concretiza-se a solução tirando pleno partido da expressão plástica e material do sistema proposto, deixando-o à vista e sem caracterização adicional na envolvente exterior do Pavilhão. No interior, a solução é inteiramente pintada de branco, criando um ambiente mais propicio à exposição de obras de arte, e também um efeito de quase translucidez, pelo modo como a luz atravessa os vários componentes do sistema.

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Type. Tipo                                                         

Public Competition . Concurso Público

Location . Localização                                 

Porto

Use . Programa

Relocatable Gallery . Galeria Relocalizável

Current Status . Estado do Projecto

Competition Closed. Concurso Encerrado

Year . Data

2017

Client . Cliente

Museu de Serralves

Architecture . Arquitectura

Marcelo Dantas