Diapositivo1
Diapositivo2
Diapositivo3
Diapositivo4
Diapositivo5
Diapositivo7
Diapositivo8
Diapositivo9
Diapositivo11
Diapositivo12
Diapositivo6
Diapositivo10
previous arrowprevious arrow
next arrownext arrow

Cais do Tejo . Arrival


EN Cais do Tejo is an evolution from the proposal sent to Dezeen and Arrival Urban Mobility Competition, which was selected in the top 10. More on: https://www.dezeen.com/2022/06/29/tagus-link-marcelo-dantas-future-mobility-competition-arrival-finalist/

Because of its large width, high tides and recurring fog, Lisbon’s Tagus River has always been seen as a geographical frontier.

As Lisbon’s metropolitan area grew to the south bank, new rail and road bridges – including the longest in Europe – and a ferry boat service were created to help daily commuters each way.

However, an intricate river coastline in the south bank, with multiple small and medium-sized cities along its shores, and a ferry boat service with pier-to-pier direct connections only, generate long waiting and travel times and offer no options for flexible connections between banks, or even any connections between south bank cities.

Believing in the potential of Tagus River as an efficient, sustainable, and cost-effective transportation channel led to the development of Cais do Tejo

Cais do Tejo turns the estuary from a frontier into a hub, linking the currently independent ferry routes in a central point to allow for the connection of every point in the network – including previously closed or future new docks, reducing travel times for most of the connections.

The new ferries and the hub are managed by a smart passenger distributing and routing system. Based on information provided online or while boarding on each dock – like on modern elevators – this system adapts the boat’s docking position in the hub, and even its final destination, for reduced trans boarding times.

This system will thus generate individual optimised transit options for every passenger, guiding them directly to the destination through the network.

PT Cais do Tejo é uma evolução da proposta submetida ao Concurso Arrival – Dezeen, classficada nas 10 melhores propostas. Mais em: https://www.dezeen.com/2022/06/29/tagus-link-marcelo-dantas-future-mobility-competition-arrival-finalist/

Devido à sua grande largura, marés altas e nevoeiro recorrente, o rio Tejo de Lisboa sempre foi visto como uma fronteira geográfica.

À medida que a área metropolitana de Lisboa crescia para a margem sul, novas pontes ferroviárias e rodoviárias – incluindo a mais longa da Europa – e um serviço de ferry boat foram criados para ajudar os passageiros diários em cada sentido.

No entanto, um intrincado litoral fluvial na margem sul, com várias cidades pequenas e médias ao longo de suas margens, e um serviço de balsa com conexões diretas apenas de píer a píer, geram longas esperas e tempos de viagem e não oferecem opções de flexibilidade conexões entre bancos, ou mesmo quaisquer conexões entre cidades da margem sul.

A crença no potencial do rio Tejo como canal de transporte eficiente, sustentável e económico conduziu ao desenvolvimento do Cais do Tejo

O Cais do Tejo transforma o estuário de fronteira num hub, ligando num ponto central as rotas de ferries atualmente independentes para permitir a ligação de todos os pontos da rede – incluindo cais anteriormente fechados ou futuros novos cais, reduzindo os tempos de viagem para a maioria dos conexões.

Os novos barcos e o hub são geridos por um sistema inteligente de distribuição e roteamento de passageiros. Com base nas informações fornecidas online ou durante o embarque em cada doca – como nos elevadores modernos – este sistema adapta a posição de paragem do barco no Cais, e até mesmo seu destino final, para tempos de embarque reduzidos.

Este sistema irá, assim, gerar opções de trânsito individuais otimizadas para cada passageiro, guiando-os diretamente ao destino através da rede.

Type. Tipo                                                         

Internacional Competition . Concurso Internacional

Finalist . Finalista

Location . Localização                                 

Tagus River . Rio Tejo

Use . Programa

Ferry boat Interface . Interface Ferry Fluvial

Current Status . Estado do Projecto

Conceito . Conceito

Year . Data

2022/…

Client . Cliente

Arrival

Architecture . Arquitectura

Marcelo Dantas